In deze blog reeks gaan we kijken naar de projecten die we met onze klanten hebben uitgevoerd. Daarbij gaan we dieper in op de verschillende functionaliteiten, stijl, en opbouw van hun nieuwe website. Zo krijg je een beter beeld bij hoe wij onze websites ontwikkelen en hoe we ervoor zorgen dat elke website uniek en persoonlijk is. De eerste in de reeks van case studies, en waar we in deze blog post naar gaan kijken, is Shinkendo Delft. Bekijk hier de website van Shinkendo Delft.
Shinkendo Delft is een dojo voor de Japanse vechtsport “Shinkendo”, gevestigd in Delft. Ze wilden een volledig nieuwe website die hun oude website zou vervangen, aangezien de oude website een beetje achterhaald en aan de eenvoudige kant was. Ze wilden graag het enthousiasme die ze hebben voor hun sport, overbrengen op de bezoekers van hun website.
Hiermee hoopte ze dat mensen die dezelfde passie voor de sport delen, zich zullen inschrijven bij de dojo. Om deze passie over te laten komen was grote verandering nodig in de stijl en opbouw van de website. Samen hebben we een nieuwe look voor de website bedacht die helemaal in lijn is met hun dojo.

Het project
Er waren een aantal eisen aan dit project: het moest sfeervol en thematisch zijn, maar ook moest het makkelijk zijn om contact op te nemen met de dojo. De afbeeldingen van de dojo moesten makkelijk te vinden zijn en overzichtelijk worden gepresenteerd. Functioneel gezien waren dit relatief eenvoudige eisen.. Dit gaf ons de mogelijkheid om wat langer de tijd te nemen met de indruk en stijl van de website in plaats van de complexe processen achter de schermen die nodig zijn voor uitgebreidere functionaliteiten.

Vanzelfsprekend omvat onze service de zogenaamde “responsiveness” die essentieel is voor de hoeveelheid verschillende apparaten waarmee de website zou kunnen worden bezocht. Deze “responsiveness” service betekent dat we de website testen op verschillende apparaten, en (waar nodig) aanpassingen maken om ervoor te zorgen dat de website ervaring op alle apparaten netjes en toegankelijk is.
Dit zorgt ervoor dat iedereen, ongeacht het apparaat, een prettige ervaring heeft op de website. Dit moet natuurlijk op zo’n manier gebeuren dat de sfeer van de website niet ten koste gaat van de leesbaarheid; het is een balans zoeken tussen stijl en gebruik.
Bij Shinkendo hebben we verschillende “textures” of “materialen” gebruikt als stijl elementen (waar we straks verder over zullen vertellen). Deze materialen zijn niet hetzelfde als normale afbeeldingen; ze komen terug als achtergronden of als decoratieve elementen die zelf niet direct invloed hebben op de inhoud van de pagina maar wel de stijl ervan.
Denk aan een t-shirt: het doel van het t-shirt is om je warm te houden maar hoe die er uit ziet komt door het materiaal en de bedrukking. Net als bij het t-shirt kun je bij een website de tekst zien als ‘het warm houden’ en ‘het materiaal’ als de decoratie op de pagina dat het doet opvallen.
Die materialen gebruiken we om de sfeer ook op kleinere apparaten te behouden. Grote afbeeldingen zijn namelijk moeilijker te verwerken op kleine schermen, dus moeten andere methodes gebruikt worden om de stijl terug te laten komen. Omdat grote afbeeldingen niet mogelijk zijn, kunnen we subtiele materialen gebruiken om de sfeer op de website te behouden, terwijl de inhoud duidelijk en leesbaar blijft.
Nu we weten wat de eisen zijn van de website kunnen we ingaan op de vormgeving en stijl van de website.
Het Design
Voor Shinkendo Dojo was het belangrijk dat het ontwerp authentiek Japans is. De sport komt tenslotte uit Japan en heeft veel belangrijke culturele elementen die ook in de sport naar voren komen. Om de ervaring op de website authentiek Japans te maken (zonder de website volledig in het Japans te schrijven) gingen we op zoek naar karakteristieke Japanse elementen.
Tijdens ons onderzoek hebben we ons laten inspireren door traditionele Japanse klederdracht, Japanse kunst, en foto’s van enkele shinkendo-lessen. We hebben gekozen voor kleding materiaal dat gedragen werd in de tijd van samoerai als achtergrond. Sommige van de materialen die we hebben toegepast, werden zelfs gebruikt voor samurai kleding. Deze materialen zorgen voor textuur en sfeer op de website en zijn nauw verwant aan de Japanse cultuur.

Voor de kleuren keken we naar Japanse kunst. Kenmerkend voor deze kunst zijn: kleurrijke kleding, bloemen en perkament. Hierdoor ontstaat een sfeer die te koppelen is aan traditie en orde; belangrijke elementen in Shinkendo.
Daarmee zijn we ten einde gekomen aan het ontwerpproces van de website van Shinkendo Delft. We zijn dieper ingegaan op de vormgeving van de website om het authentiek Japans te maken. Hiermee moesten we rekening houden met de verschillende soorten apparaten waardoor de stijl op meerdere manieren geïmplementeerd moesten worden. Dit hebben we gedaan door niet alleen (grote) afbeeldingen te gebruiken, maar ook door het gebruiken van ‘materialen’ als achtergrond en typische kleuren.
Zie je wat in ons process en ben je benieuwd wat we samen met jou zouden kunnen bereiken? Neem dan contact met ons op; we bespreken graag de mogelijkheden met jou!
Deze blogpost is de eerste in een reeks aan blog posts over het process van het ontwerpen en maken van de websites van onze klanten. Kom de volgende keer terug voor een nieuwe website met een nieuwe stijl en een ander process!