Veel bedrijven zijn actief op sociale media, zoals Instagram, Facebook, en LinkedIn. Hierop kunnen ze bijvoorbeeld hun producten en activiteiten laten zien. Waarom zou je dan nog een website nodig hebben? Is sociale media niet goed genoeg als online platform? Nee, een website blijft een essentieel onderdeel van de online aanwezigheid van een bedrijf. Hieronder bespreken we de 5 belangrijkste redenen waarom jij een website nodig hebt!

1. Informatiepunt
Het belangrijkste doel van een website is vaak het informeren van (bestaande) klanten. Mensen willen graag even snel opzoeken hoe groot, duur of welke kleur een product ook alweer was. Een website biedt de mogelijkheid om informatie uitgebreider te vertellen, zo kan je makkelijk, en vaak beter, naar voren laten wat jouw bedrijf uniek maakt en belangrijk vindt. Bezoekers hoeven alleen op de juiste pagina te klikken voor meer informatie. Hierdoor is een website is de ideale manier van informatie over je bedrijf vertonen.

2. Vindbaarheid
Het grote voordeel van een website is dat deze altijd “open” is, ofwel online. Om twaalf uur ‘s nachts komt niemand meer een fysieke winkel binnen, omdat deze gesloten is, een website aan de andere kant kan altijd bezocht worden. En het mooiste is, je hoeft er niks voor te doen. De website is altijd online te bereiken en laat jouw bedrijf elk moment van de dag op het mooiste zien.

3. Geloofwaardigheid
Als mensen hebben gehoord van een product of bedrijf is vaak het eerste wat ze doen dit opzoeken op Google. Ze willen graag zekerheid hebben over het bedrijf of meer weten over specificaties of de prijs van een product. Als ze dan niet jouw bedrijf of product kunnen vinden, gaat dit ten kosten van de geloofwaardigheid van je bedrijf. Potentiële klanten kunnen dan niet zien wat je aanbiedt, hoe een product eruit ziet en hoe duur het is. Deze onzekerheid zorgt er vaak voor dat mensen toch op zoek gaan naar een ander bedrijf, zeker als deze wel goed vindbaar zijn online.

4. Marketing
Behalve dat een website heel handig is voor bestaande klanten, is het ook de beste manier om nieuwe klanten aan te trekken. Omzet maken gaat steeds meer online. Of het nou gaat om een offerte aanvragen, of een volwaardige webshop waarbij een klant het hele koopprocess online kan doorlopen, vaak vinden mensen het makkelijker om vanaf de bank hun bestelling te kunnen doen, in plaats van naar een fysieke winkel toe moeten gaan. Ook is het niet mogelijk om direct via de social media je producten te verkopen, hiervoor zul je altijd een website nodig hebben. Een website wordt steeds belangrijker om omzet te blijven maken.

5. Online visitekaartje
Als laatste, maar zeker niet minste, is een website ook het beste visitekaartje. In tegenstelling tot een klein kaartje in je portemonnee, heb je met een website alle ruimte om alles over je bedrijf, producten en activiteiten te vertellen. Een website kan de potentiële klant net het duwtje geven om contact op te nemen, wat ze zouden missen bij het fysieke visitekaartje, puur omdat er zo veel meer informatie op de website te vinden is. Ook zorgt het ervoor dat mensen die je willen contacteren, makkelijk je contactgegevens kunnen vinden.
Het is dus echt belangrijk om een website te hebben, ook als je de sociale media al helemaal onder controle hebt. Vooral aangezien iedereen online steeds actiever is, wordt dit steeds belangrijker. De bovengenoemde punten zijn zelfs alleen de belangrijkste punten, er zijn nog veel meer voordelen van een eigen website. Mocht je na het lezen van dit artikel toch nog twijfels hebben over de meerwaarde van een website of ben je wellicht geïnteresseerd om een website te laten maken bij ons, neem dan vooral contact op, dan helpen we je graag verder!